Píst motoru
28. 3. 2007
Nejdříve upozorňuji, že k nejvýkonnějším verzi válce s pomocnými
přepouštěcími kanály je třeba píst zhotovit z odlitku. Výkres k
zhotovení kompletního pístu je nakreslen v příloze. Pokud nepoužijeme
válec s pomocnými předáky, upravíme píst sériový. Nemáte-li možnost
vyrobit nový píst z odlitku, lze případně použít píst zakoupený. Do
upraveného pístu vyfrézujeme přepouštěcí okénka asi 1 mm pod první
drážkou pístního kroužku. Druhou drážku zaplníme ulomeným starším
pístním kroužkem nezasahujícím do přepouštěcích okének, který do pístní
drážky zatemujeme- zakolíkujeme.
Zakoupíme píst dvou kroužkový a pečlivě prohlédneme, zda není
potlučený, což se běžně přepravou stává. Stejně pozorně postupujeme i
při zakupování pístních kroužků, které musí jít v drážce pístu volně
posouvat. Pístní čep musí jít do pístu ohřátého v ruce nasunout tlakem
prstu. Jestliže čep nejde zasunout kuličkovým výstružníkem, opatrně
zvětšíme otvory pístu. Drátěné pojistky pístního čepu upravíme
uštípnutím zobáčku sloužícího k montáži a demontáži pojistky. Při
ponechání zobáčku může dojít k možnosti vyražení pojistky pístním čepem
za chodu motoru. Pro demontáž upravíme píst odfrézováním hliníku pístu
do hloubky drážky pojistky frézou o průměr 5 mm. Tímto žlábkem pomocí
jehly vždy drátěnou pojistku vyjmeme. Pístní čep nesmí mít v oku ojnice
žádnou axiální vůli. Pokud zde vůle vznikne, opravíme jej nalisováním
nového bronzového pouzdra a výstružníkem na průměr čepu. Čep musí jít
do pouzdra zasunout bez vůle (mírným tlakem prstu). Je možno také
použít jehlového ložiska s klecí. Do tohoto ložiska je použit pístní
čep průměru 10 mm. Nejlépe je jej použít do pístu vyráběného z odlitku,
který má otvor na pístní čep o průměru 8 mm, na typ JAWA 555. Při této
úpravě musíme bronzové pouzdro nahradit v oku ojnice ocelovým kaleným z
materiálu 14220, které je broušené. Čepu s jehlovým ložiskem můžeme
použít i u pístu s otvorem čepu průměru 14 mm. Tento otvor vyvločkujeme
duralovými osazenými pouzdry, které zmrazené nalisujeme do ohřátého
pístu z vnitřního prostoru pístu. Před lisováním však nejdříve srovnáme
boční plochy, na které dosedne osazení duralových pouzder. Pístní čep
montujeme ve stejných tolerancích i stejným způsobem jako u sériového
pístu. Drátěné pojistky čepu upravíme také podle dřívějšího popisu,
drážky jsou pro ně vytvořeny v duralových pouzdrech a je použít pístní
čep s pojistkami o průměru 10 mm.
Upravený sériový píst nakonec vložíme asi 1- 2 hodiny do plynové nebo
elektrické trouby. Po vychladnutí zkontrolujeme, jde-li volně zasunout
do válce. Menší deformaci je možno opravit jemným (prachovým) pilníkem,
kterým píst lehce opilujeme v petroleji. Při větší deformaci píst
vyřadíme, neboť nebyl z výroby tepelně zpracovaný. Je to sice
nepříjemné, ale takový píst za provozu neudrží své rozměry a hrozí
zadření válce motoru.
Při možnosti výroby pístu z odlitku máme větší záruku bezporuchového
pístu a většího výkonu motoru. Odlitek obrobíme dle rozměrů uvedených
ne přidaných výkresech, podle nichž upravíme i vnitřek odlitku. Stěny
pístu jsou zeslabeny až na 1/2, čímž snížíme váhu a zároveň se sníží
celkové namáhání klikového mechanismu. Horní dno pístu, které je ve
styku se zapalovacím prostorem, vyleštíme do zrcadlového lesku a tím
zamezíme usazování karbonu, které je nežádoucí. U vyráběného pístu je
použit sériový pístní kroužek zbroušený na výšku 1,5 mm. Toto zbroušení
uděláme na magnetické brusce. Pokud máme možnost sehnat kroužky ocelový
nebo tzv. kroužky L, použijeme je.
Ve všech provedeních kroužků i pístů volíme vůli v zámku kroužků 0,40
mm, axiální vůli v drážce pístu 0,03 mm. Zakolíkováním pístního
kroužku, jež jistí kroužek proti protočení, použijeme ocelovou strunu o
průměru 1,5 mm. Kolík nalisujeme do dna z horní části pístu. Zde na
hrubě osoustruženém odlitku nejdříve vyfrézujeme dvě pomocná okénka
přefukových kanálů. Do středu příčky (ode dna pístu) mezi okénky před
vysoustružením drážky pro pístní kroužek vyvrtáme od čistého rozměru
pístní hrany 0,9 mm, přesah ocelové struny volíme 0,03 mm a vyvrtaný
otvor končí 5 mm pod budoucí pístní drážkou. Po vytvoření pístní drážky
do připraveného otvoru nalisujeme o 0,5 mm kratší kolík, který se
zalisuje pod povrch dna pístu a roztemováním hliníku se zajistí proti
uvolnění. Při volbě velkého přesahu lisovaného kolíku může vzniknout až
roztržení bloku pístu v lisované části. Při používání sériových pístů
používej pístu a válce se značením:
Do válce A použij píst A
Do válce B použij píst A
Do válce C použij píst B
Jestliže vyrábíme píst z odlitku volíme vůle:
Na vrcholu u dna pístu je píst oproti průměru válce o 0,25 mm menší.
U pístního čepu je o 0,15 mm menší.
Na spodku pláště pístu je o 0,05 mm menší.
Tyto 3 míry jsou vzájemně protlačeny do kužele a vůle zajistí
bezporuchový chod válce motoru. Jestliže máme toto vše připravené,
vetřeme pomocí korku do pístů i kroužků molikot. Pomocí kůže vtíráme
molikot i do pracovní plochy válce , který nám zajistí lepší a
rychlejší záběh motoru. Všechny tyto části musíme nejdřív odmastit
benzínem.
Takto smontovaný válec je možno během 15 - 30 minut běžně používat v
plném zatížení.