Karburátor
28. 3. 2007
Pro motor lze použít karburátoru s průmětem difuzoru 20 - 22 mm. Motor,
na který je namontován karburátor o průměru 20 mm, má lepší průběh
výkonu v nízkých otáčkách, který je příznivý pro motokrosové nebo
pomalé tratě s mnoha zatáčkami (lépe jde do otáček). Za tuto cenu jsme
ale trestáni nižším maximálním výkonem.
Namontováním karburátoru o průměru 22 mm zjistíme horší přechodové
režimy motoru, ale dosáhneme zde vyššího maximálního výkonu, který lze
velmi dobře využít na rychlejších rovných tratích.
Pro tyto účely je ideální sehnat karburátor typu "Bing" nebo licenční
karburátor vyráběný v Německu a montovaný na motocykl MZ 125, který má
průměr difuzoru 22 mm.
U těchto karburátorů je kladně hodnocena centrální plováková komora,
která nám zamezuje odlévání benzinu v zatáčkách.
Proto lze velmi dobře použít i jiné karburátory s touto konstrukcí
(např. Japonska, Francie atd.).
Při montáži karburátoru musíme přizpůsobit k zvolenému typu přírubu
sacího potrubí, která se má pohybovat v délce 110 - 140 mm (měřené od
pístu v rovném stavu potrubí až ke karburátoru). S kratším sacím
potrubím dosáhneme vyšších maximálních otáček na úkor přechodů motoru.
Je dobré karburátor upevnit k sacímu hrdlu přes pružný člen (gumovou
asi 30 mm dlouhou hadici). Pružně uložený karburátor zamezí přestup
vibrací na jehlový ventil karburátoru a tím odstraní přeplavování
karburátoru.
Všechny přechody těchto průměrů musíme dokonale spasovat a utěsnit.
Příruby s přechodovými průměry sacího hrdla opracujeme ruční frézkou a
přechod z kulatého vodorovného na obdélníkový svislý volíme co
nejplynulejší.
Jako filtru sání doporučuji použít molitanové hmoty používající se v
klimatizační a ventilační soustavě různých zařízení nebo silonové
punčochy. V obou případech je filtrační materiál připevněn na drátěnou
kostru připevněnou na karburátor.
Osazení karburátoru:
hlavní tryska 80 - 95 potřeba vyzkoušet
volnoběžná tryska 50
šroubek bohatosti seřízen dle chodu motoru
poloha jehly se musí odzkoušet
Na motoru také plně vyhovoval americký podtlakový karburátor značky
TILLOTSON o průměru difuzoru 20 - 22 mm, který je montován na
motorových pilách nebo se běžně prodává pro sportovní potřeby v západní
Evropě.
Palivová dávka je zde přímo určena napojeným pod tlakem z prostoru
klikové skříně motoru. Odběr podtlaku volíme v horní části klikové
skříně a vedeme ke karburátoru nejkratší benzíno-vzdornou hadičkou,
která musí být na obou krajích dobře utěsněna. V karburátoru je jehlový
ventil, kterým lze ohnutím páčky působící na ventil regulovat dodané
množství paliva do válce motoru. Všechny membrány karburátoru musí
dobře těsnit nebo je přetěsníme těsnící tekutou gumou. U tohoto
karburátoru má velký vliv na spolehlivou funkci naprostá čistota
paliva, protože pracuje pouze s palivem bez jakéhokoliv přidání vzduchu
v hlavním i volnoběžném systému. Proto vřadíme před karburátor kvalitní
čistič paliva. Ještě je tento systém karburátoru zranitelný při
vysokých otáčkách motoru, pohybujících se nad 10 000 otáček/min.
působením vysokého podtlaku v klikové skříni. Vysoký podtlak působí na
regulační membránu do takové míry a síly, že ohne páčku regulující
jehlový ventil a tím ihned změní dodávku paliva na nevhodnou. Toto lze
odstranit vyrobením regulačního ventilu, který je nastavený na
snesitelný podtlak působící na karburátor a vyšší hodnotu zruší. K
tomuto ventilu mohu na přání dodat kompletní dokumentaci a podrobné
nastavení celého karburátoru. Ventil se vkládá mezi hadičku podtlaku
vedoucí od klikové skříně ke karburátoru.
Výhodou tohoto karburátoru je:
- nasání benzinu bez podávacího benzínového čerpadla
- karburátor funguje v jakékoliv poloze (benzínová hladina neměnná)
- dobré přechody a akcelerace motoru
- rychlé a snadné přetryskování hlavního a volnoběžného systému pomocí
kuželových seřizovacích šroubků
Nevýhodou tohoto karburátoru je pracné a složité seřízení kuželových
regulačních šroubků v závislosti na jehlovém ventilu (ohnutí ovládací
páčky) a nutnost montáže regulačního ventilu pro odpouštění vysokého
podtlaku. Předpokladem je zde vždy naprostá čistota paliva.